MATERIAŁY
Poznaj scenariusze zajęć opracowane w ramach działań programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.
To materiały, które pozwalają w twórczy sposób realizować założenia podstawy programowej, które przygotowują do bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze. Dają możliwość rozwoju uczniowskich kompetencji w obszarze kreatywności, komunikacji, krytycznego myślenia i współpracy.Zawarte w scenariuszach aktywności są zaproszeniem do myślenia, analizowania, interpretacji i działania w obszarze różnych tekstów kultury.
W ramach działań programu EDK. GDAŃSK skierowanych do szkół grupa ekspercka stworzyła scenariusze zajęć w dziesięciu obszarach tematycznych: historia Gdańska, architektura, literatura, film, teatr, animacja kultury, sztuki plastyczne/wizualne, muzyka, fotografia i taniec. Warto je poznać i wykorzystać.
Prezentowane materiały to gotowe pomysły na twórcze lekcje, które może poprowadzić każdy nauczyciel, zarówno podczas lekcji przedmiotowych, jak i godzin wychowawczych.
Scenariuszy doskonale wpisują się w realizację jednego z trzech tegorocznych gdańskich priorytetów edukacyjnych – kultura, jako środek wyrazu, rozwoju i porozumienia.

Historia Gdańska | Historie, które opowiada miasto
Literatura | Odkrywamy nasz Gdańsk z Weiserem Dawidkiem
Architektura | Ożywiamy gdańskie zabytki
Film | To jest mój kawałek historii – tworzymy film dokumentalny
Teatr | Poznajemy język teatru
Animacja kultury | Animator/animatorka kultury, czyli kto?
Sztuki plastyczne/wizualne | Kulturowi poligloci – łączymy język sztuki wizualnej, poezji i matematyki
Muzyka | Szlakiem gdańskich carillonów
Fotografia | Fotografia a mit feniksa

Historia Gdańska | Co można znaleźć w muzeum?
Literatura | Emocjonalne mapy Gdańska – losy Oskara, nasze losy Zajęcia inspirowane powieścią Blaszany bębenek Güntera Grassa
Architektura | Do czego służy architektura?
Teatr | Teatr – przestrzeń ekspresji i refleksji
Animacja kultury | Animator/animatorka kultury, czyli kto?
Sztuki plastyczne/wizualne | Kulturowi poligloci – łączymy język sztuki wizualnej, poezji i matematyki
Muzyka | Szlakiem gdańskich carillonów
Fotografia | Fotografia a literatura
Jak pracować ze scenariuszami?
• Każdy scenariusz można realizować w całości w ramach jednej – dwóch lekcji, można też pracować z wybranym wariantem czy punktem scenariusza i wokół tego zbudować część zajęć lub całą lekcję.
• Scenariusze zostały tak zredagowane, aby dawały możliwość zbudowania własnej koncepcji pracy wokół poszczególnych tematów.
• Podział na grupy wiekowe jest propozycją. Warto poznać wszystkie scenariusze, by przekonać się, że można wykorzystywać ich elementy do pracy z uczniami w różnym wieku.
EDK. GDAŃSK zachęca do odkrywania
Praca ze scenariuszami warsztatów to tylko część propozycji. Współpraca pomiędzy szkołami a podmiotami zajmującymi się kulturą w Gdańsku to kolejny ważny element. W każdym scenariuszu zajęć znajduje się spis przykładowych instytucji kultury, dzięki którym możemy pogłębić dany obszar tematyczny, często patrząc z zupełnie innej perspektywy.
Rola uczniów i uczennic
Podczas zajęć kluczowa jest rola uczniów i uczennic – traktowanych podmiotowo, sprawczych, refleksyjnych, którzy uczą się od siebie. Są kreatywni i myślą krytycznie. Zajęcia służą także, a może przede wszystkim, odkrywaniu siebie poprzez doświadczenie – aktywne obcowanie z kulturą i sztuką, realizowane we współdziałaniu. To droga do odkrywania zasobów, budowania samoświadomości i własnej tożsamości.
Zebraliśmy ciekawe publikacje, które z pewnością warto poznać. Kliknij w grafikę i zobacz!
Publikacja z pomysłami i inspiracjami do zajęć na temat wielokulturowości i historii lokalnej
W ramach Dni Mniejszości Narodowych BIOGRAFIE GDAŃSKIE wydaliśmy publikację dla nauczycieli, edukatorów i wszystkich, którym tematy wielokulturowości i historii lokalnej są bliskie. Publikacja towarzyszy książce „Jak się tu znaleźliśmy” Agnieszki Kochanowskiej oraz spektaklowi na jej podstawie, który można oglądać na scenie Miniatury, można ją jednak także wykorzystywać samodzielnie, wybierając niektóre zadania czy pomysły do realizacji z dziećmi lub młodzieżą. Zawiera inspiracje dla grup w różnym wieku.
Znajdziecie tam m.in. artykuł psycholog Izy Banaszczyk, jak rozmawiać o tym, co trudne, wywiad z autorką książki „Jak się tu znaleźliśmy” Agnieszką Kochanowską oraz pomysły i inspiracje do zajęć z dziećmi lub młodzieżą, które przygotował dla was nasz Zespół Edukacji – Adam Gibki, Marta Jankowska, Monika Tomczyk i Anna Żukowska oraz Celina Zboromirska-Bieńczak, zastępczyni dyrektora, a jednocześnie koordynatorka Biografii Gdańskich oraz programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK. Publikacja ma też wspierać edukację o Gdańsku realizowaną w ramach tego programu.
Publikację można bezpłatnie odbierać w teatrze, ale również korzystać z niej online: kliknij w okładkę po lewej stronie!
Dokument został przygotowany przez zespół Edukacji kulturalnej z Warszawy i skierowany jest do wszystkich realizatorek i realizatorów edukacji kulturalnej w tym mieście. Pokazuje nowe ścieżki tworzenia, wspiera w projektowaniu działań, inspiruje i podsuwa nowe tematy.
KARTY DLA EDUKATOREK I EDUKATORÓW
Praca w branży edukacyjnej wymaga licznych kompetencji i poruszania się w świecie wielu niewiadomych. Jej misyjny charakter często powoduje nakierowywanie się na innych i odsuwanie własnych potrzeb na dalszy plan. W ramach programu „Bardzo Młoda Kultura 2019-2021 – Małopolska” zorganizowaliśmy cykl spotkań dla edukatorek i edukatorów, podczas których rozmawialiśmy o tożsamości zawodowej, strategii i organizacji pracy. Prezentowane tu karty są przydatnym narzędziem do samodzielnej pracy we wzmacnianiu siebie w swojej roli zawodowej.
źródło: https://mik.krakow.pl
EDUKACJA KULTUROWA W PRAKTYCE
Jak pisze w słowie wstępnym Joanna Orlik, Dyrektor MIK: Podręcznik, który oddajemy w Państwa ręce, to efekt pierwszego roku pracy programu Synapsy, zbierający jego dotychczasowe doświadczenia. Mamy nadzieję, że będzie on użytecznym narzędziem dla kolejnych jego uczestników – nauczycieli i animatorów – oraz wszystkich tych, którzy chcą tworzyć projekty edukacji kulturowej z dziećmi czerpiąc z bogactwa wiedzy pedagogicznej i animacyjnej.
