MATERIAŁY

Zachęcamy do pobrania naszej nowej publikacji, która powstała w ramach działań programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.

To zbiór 24 wyjątkowych ćwiczeń pozwalających w twórczy i angażujący sposób prowadzić zajęcia z zakresu edukacji kulturalnej.

Stworzyli je eksperci i ekspertki – gdańskie nauczycielki oraz przedstawiciele instytucji kultury. To kolejne materiały edukacyjne opracowane przez biuro programu EDK. GDAŃSK (nasze scenariusze zajęć oraz broszurę edukacyjną o wielokulturowoćci
znajdziecie w tej samej zakładce).

Zadania są uniwersalne – można je realizować w przedszkolach, szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych.

Autorki i autor publikacji

Ambasadorki programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK:

Anna Czajka III Liceum Ogólnokształcące w Sopocie
Magdalena Janiszewska XIX Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku
Joanna Nikulin-Stawińska Zespół Szkół Gatronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku
Justyna Wołoszyk-Brzezińska Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 w Gdańsku

ekspertki i ekspert z instytucji kultury:

Agnieszka Baaske – Gdańska Galeria Miejska
Aleksandra Filipek – Opera Bałtycka w Gdańsku
Aleksandra Fronc – Gdańska Galeria Miejska
Adam Gibki – Miejski Teatr Miniatura
Weronika Łucyk – Teatr Wybrzeże
Karolina Olszewska – Opera Bałtycka w Gdańsku
Agnieszka Piórkowska-Bogusławska – Europejskie Centrum Solidarności
Monika Tomczyk – Miejski Teatr Miniatura

oraz Małgorzata Fijas XIX Liceum Ogólnokształcące w Gdańsku i Marta Jankowska Szkoła Podstawowa nr 49 w Gdańsku, biuro programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.

Poznaj scenariusze zajęć dla szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych (propozycje zajęć dla przedszkoli i klas 0-III, znajdują się niżej)  opracowane w ramach działań programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.

To materiały, które pozwalają w twórczy sposób realizować założenia podstawy programowej, które przygotowują do bardziej świadomego uczestnictwa w kulturze. Dają możliwość rozwoju uczniowskich kompetencji w obszarze kreatywności, komunikacji, krytycznego myślenia i współpracy.Zawarte w scenariuszach aktywności są zaproszeniem do myślenia, analizowania, interpretacji i działania w obszarze różnych tekstów kultury.

W ramach działań programu EDK. GDAŃSK skierowanych do szkół grupa ekspercka stworzyła scenariusze zajęć w dziesięciu obszarach tematycznych: historia Gdańska, architektura, literatura, film, teatr, animacja kultury, sztuki plastyczne/wizualne, muzyka, fotografia i taniec. Warto je poznać i wykorzystać.

Prezentowane materiały to gotowe pomysły na twórcze lekcje, które może poprowadzić każdy nauczyciel, zarówno podczas lekcji przedmiotowych, jak i godzin wychowawczych.

Scenariuszy doskonale wpisują się w realizację jednego z trzech tegorocznych gdańskich priorytetów edukacyjnych – kultura, jako środek wyrazu, rozwoju i porozumienia.

Jak pracować ze scenariuszami?


• Każdy scenariusz można realizować w całości w ramach jednej – dwóch lekcji, można też pracować z wybranym wariantem czy punktem scenariusza i wokół tego zbudować część zajęć lub całą lekcję.

• Scenariusze zostały tak zredagowane, aby dawały możliwość zbudowania własnej koncepcji pracy wokół poszczególnych tematów.

• Podział na grupy wiekowe jest propozycją. Warto poznać wszystkie scenariusze, by przekonać się, że można wykorzystywać ich elementy do pracy z uczniami w różnym wieku.


EDK. GDAŃSK zachęca do odkrywania


Praca ze scenariuszami warsztatów to tylko część propozycji. Współpraca pomiędzy szkołami a podmiotami zajmującymi się kulturą w Gdańsku to kolejny ważny element. W każdym scenariuszu zajęć znajduje się spis przykładowych instytucji kultury, dzięki którym możemy pogłębić dany obszar tematyczny, często patrząc z zupełnie innej perspektywy.


Rola uczniów i uczennic

Podczas zajęć kluczowa jest rola uczniów i uczennic – traktowanych podmiotowo, sprawczych, refleksyjnych, którzy uczą się od siebie. Są kreatywni i myślą krytycznie. Zajęcia służą także, a może przede wszystkim, odkrywaniu siebie poprzez doświadczenie – aktywne obcowanie z kulturą i sztuką, realizowane we współdziałaniu. To droga do odkrywania zasobów, budowania samoświadomości i własnej tożsamości.

Publikacja z pomysłami i inspiracjami do zajęć dla przedszkoli, szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na temat wielokulturowości i historii lokalnej

W ramach Dni Mniejszości Narodowych BIOGRAFIE GDAŃSKIE wydaliśmy publikację dla nauczycieli, edukatorów i wszystkich, którym tematy wielokulturowości i historii lokalnej są bliskie. Publikacja towarzyszy książce „Jak się tu znaleźliśmy” Agnieszki Kochanowskiej oraz spektaklowi na jej podstawie, który można oglądać na scenie Miniatury, można ją jednak także wykorzystywać samodzielnie, wybierając niektóre zadania czy pomysły do realizacji z dziećmi lub młodzieżą. Zawiera inspiracje dla grup w różnym wieku. 

 

Znajdziecie tam m.in. artykuł psycholog Izy Banaszczyk, jak rozmawiać o tym, co trudne, wywiad z autorką książki „Jak się tu znaleźliśmy” Agnieszką Kochanowską oraz pomysły i inspiracje do zajęć z dziećmi lub młodzieżą, które przygotował dla was nasz Zespół Edukacji – Adam Gibki, Marta Jankowska, Monika Tomczyk i Anna Żukowska oraz Celina Zboromirska-Bieńczak, zastępczyni dyrektora, a jednocześnie koordynatorka Biografii Gdańskich oraz programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK. Publikacja ma też wspierać edukację o Gdańsku realizowaną w ramach tego programu.

 

Publikację można bezpłatnie odbierać w teatrze, ale również korzystać z niej online: kliknij w okładkę po lewej stronie

Zebraliśmy ciekawe publikacje, które z pewnością warto poznać. Kliknij w grafikę i zobacz!

Dokument został przygotowany przez zespół Edukacji kulturalnej z Warszawy i skierowany jest do wszystkich realizatorek i realizatorów edukacji kulturalnej w tym mieście. Pokazuje nowe ścieżki tworzenia, wspiera w projektowaniu działań, inspiruje i podsuwa nowe tematy.

źródło: https://edukacja.um.warszawa.pl/edukacja-kulturalna

KARTY DLA EDUKATOREK I EDUKATORÓW

Praca w branży edukacyjnej wymaga licznych kompetencji i poruszania się w świecie wielu niewiadomych. Jej misyjny charakter często powoduje nakierowywanie się na innych i odsuwanie własnych potrzeb na dalszy plan. W ramach programu „Bardzo Młoda Kultura 2019-2021 – Małopolska” zorganizowaliśmy cykl spotkań dla edukatorek i edukatorów, podczas których rozmawialiśmy o tożsamości zawodowej, strategii i organizacji pracy. Prezentowane tu karty są przydatnym narzędziem do samodzielnej pracy we wzmacnianiu siebie w swojej roli zawodowej.

 

źródło: https://mik.krakow.pl

EDUKACJA KULTUROWA W PRAKTYCE


Jak pisze w słowie wstępnym Joanna Orlik, Dyrektor MIK: Podręcznik, który oddajemy w Państwa ręce, to efekt pierwszego roku pracy programu Synapsy, zbierający jego dotychczasowe doświadczenia. Mamy nadzieję, że będzie on użytecznym narzędziem dla kolejnych jego uczestników – nauczycieli i animatorów – oraz wszystkich tych, którzy chcą tworzyć projekty edukacji kulturowej z dziećmi czerpiąc z bogactwa wiedzy pedagogicznej i animacyjnej.

źródło: https://www.nck.pl/dotacje-i-stypendia/dotacje/programy-dotacyjne-nck/bardzo-mloda-kultura/blog/2017-6-23-projektuj-z-dziemi-edukacja-kulturowa-w-praktyce