Twórcze metody analizy lektur – szkolenie dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
Nadbałtyckie Centrum Kultury zaprasza nauczycielki i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na trzy dni pełne inspiracji, dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. W otoczeniu oryginalnych ilustracji Hanny Czajkowskiej do książek Astrid Lindgren zanurzymy się w tematykę twórczych, alternatywnych metod pracy z dziećmi podczas omawiania lektur. Szkolenie towarzyszy wystawie Nadbałtyckiego Centrum Kultury – „Nie tylko Bullerbyn”.
link do zapisów: https://forms.gle/nKmFJToMTRqJk1YU6
Pełen program wydarzenia:
22.01.2024, 13:00-18:00 w tym przerwa obiadowa 15:00-15:45
Nie tylko lektury! Astrid Lindgren – autorka wielowymiarowej literatury dziecięcej i młodzieżowej
Prowadzenie: dr hab. Hanna Dymel-Trzebiatowska
Literaturoznawcze spojrzenie badawczyni Hanny Dymel-Trzebiatowskiej na twórczość Astrid Lindgren unaoczni wielowymiarowość z pozoru prostej literatury dziecięcej. Spotkanie przedstawi mnogość narzędzi i sposobów interpretacji dzieł literackich – nie tylko tych, skierowanych do młodego odbiorcy.
PROGRAM:
- Fenomen Astrid Lindgren.
- Dzieci z Bullerbyn, Pippi Pończoszanka, czy jest coś więcej?
- Literaturoznawcze badania dotyczące twórczości pisarki – motyw śmierci z perspektywy biblioterapii, polskie przekłady książek Astrid Lindgren.
- Dzieci z Bullerbyn – możliwość odczytania książki w pracy z dzieckiem. Elementy analizy ikonotekstu, biograficzne odczytanie tekstu literackiego.
23.01.2024, 13:00-18:00 w tym przerwa obiadowa 15:00-15:45
Lektura lektury, czyli jak odważnie i swobodnie rozmawiać z dziećmi o literaturze.
Prowadzenie: Roksana Jędrzejewska-Wróbel
Po zajęciach każdy uczestnik i uczestniczka wyjdą uzbrojeni w narzędzia, dzięki którym żaden tekst literacki nie będzie im straszny, a swobodna rozmowa z uczniami o lekturach nie będzie musiała być podparta gotowymi opracowaniami.
Program zajęć oparty jest o wybrane przykłady współczesnych tekstów literatury dziecięcej.
PROGRAM, czyli NARZĘDZIOWNIK:
- Odstawienie prof. Bladaczki do kąta i zaufanie uczniowi Gałkiewiczowi, z którym wspólnie wyruszamy na poszukiwanie sensu napisanej historii. Swobodna rozmowa o utworze
-
– Czy się podoba lub może wręcz przeciwnie?
– Uzasadnianie własnych, nawet najdziwniejszych opinii.
- Analiza
– Kto opowiada? NARRATOR
– O kim opowiada? BOHATER
– Co opowiada? NARRACJA
– W jaki sposób opowiada? JĘZYK UTWORU
- Interpretacja
– Porzucenie strachu, że jakaś interpretacja jest niepoprawna;
– Ukazanie roli poszczególnych elementów wyodrębnionych w analizie;
– Ukazanie znaczenia tych elementów w utworze;
– Określenie związków między w/w wyodrębnionymi elementami;
– Zbadanie, czemu służy widoczna teraz wyraźnie konstrukcja tekstu,
– Interpretacja tytułu,
– Jak poszerzyło się nasze rozumienie tekstu, dzięki jego zbadaniu;
– Sformułowanie myśli przewodniej utworu;
– Znalezienie kontekstów i odniesień do innych utworów.
- Ilustracje
– Jak wykorzystać je podczas omawiania tekstu;
– Jak dzięki nim poszerzyć jego rozumienie.
24.01.2024, 13:00-18:00 w tym przerwa obiadowa 15:00-15:45
Teoria i praktyka uważnego słuchania
Prowadzenie: Magdalena Świerczyńska-Dolot, Marcin Dymiter
Zajęcia uwrażliwiające na zmysł słuchu w kontekście pracy edukacyjnej z dziećmi i dziecięcą literaturą jako tekstem słuchanym. Podczas trzeciego dnia szkolenia zostaną przedstawione informacje praktyczne, materiały pomocnicze dla nauczycieli, linki, ewentualne scenariusze, prezentacja wybranych publikacji, książek które mogą pomóc w procesie włączania audiokultury do edukacji szkolnej
PROGRAM:
- Wprowadzenie do tematu dźwięku, zmysłu słuchu.
- Wprowadzenie do spaceru dźwiękowego, ćwiczenia związane z uważnym słuchaniem
- Jak włączać zagadnienia z kultury dźwiękowej do zajęć, ćwiczeń i aktywności w szkole?
- Prezentacja kilku ćwiczeń z audioedukacji, które zostały zawarte w opracowanej przez Fundację Audionomia książce dla nauczycieli i nauczycielek.
- 5. Wspólne słuchanie wybranych dwóch fragmentów reportażu i słuchowiska, proponowanego dla dzieci w szkole podstawowej.
- W jaki sposób opowieść dźwiękowa może zastąpić tak często puszczane podczas lekcji filmy i wzbogacić wiedzę na temat danej lektury szkolnej.
- Podsumowanie i zakończenie zajęć.