Dorośli, Młodzież, Specjaliści i liderzy

59. Ogólnopolskie Seminarium Filmowe Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych

08.11.2024 - 10.11.2024
godz. 17:00

W imieniu organizatorów zapraszamy na 59. Ogólnopolskie Seminarium Filmowe Polskiej Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych 

Cenzura jest potrzebna? „Półkowniki” wczoraj i dziś, cancel culture itp.

PROGRAM

piątek 8 listopada

17:00   Wałęsa według Wałęsy, reż. Andrzej Fidyk, Polska 2015/2024, 71′

18:30   inauguracja

            Imago, reż. Olga Chajdas, Polska 2023, 113′

            spotkanie z Olgą Chajdas, moderatorka: Weronika Orzechowska

 

sobota 9 listopada

16:00   prelekcja: Maciej Gil

            Nieproszony gość, reż. Vlastimil Venclík, Czechosłowacja 1969/1990, 22′

            Ucho, reż. Karel Kachyňa, Czechosłowacja 1970/1989, 91′

20:00   spotkanie klubowe / pokaz zamknięty

22:30   midnight screening: Cenzorka, reż. Prano Bailey-Bond, Wielka Brytania 2021, 84′

 

niedziela 10 listopada

10:00   prelekcja: Artur Zaborski

            Moje ulubione ciasto, reż. Maryam Moghaddam & Behtash Sanaeeha, Iran 2024, 97′

12:30   The Palace, reż. Roman Polański, Włochy/Francja/Szwajcaria/Polska 2023, 97′

            dyskusja za i przeciw, moderator: Piotr Stelmaszczuk

16:00   prelekcja: dr Piotr Kurpiewski

            Myślenie magiczne, reż. Jerzy Wojciech Ziembicki, Polska 1990, 20′

            Ucieczka z kina Wolność, reż. Wojciech Marczewski, Polska 1990, 87′

 

Wstęp wolny. Zmiany w programie zastrzeżone.
 

piątek 8 listopada / 17:00

Wałęsa według Wałęsy

Polska 2015/2024, 71′
reżyseria: Andrzej Fidyk
scenariusz: Andrzej Fidyk
zdjęcia: Adam Fręśko
muzyka: Bartłomiej Woźniak

 

Lech Wałęsa. Jedna z najważniejszych i równocześnie najbardziej barwnych postaci w historii Polski. Prosty elektryk, który doprowadził do upadku komunizmu w Polsce i w konsekwencji
w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Laureat Pokojowej Nagrody Nobla w 1983 roku, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej w latach 1990-1995.

W filmie poznajemy niesamowitą historie Lecha i Danuty Wałesów. Towarzyszą jej zaskakujace, dramatyczne, a często komiczne materiały archiwalne, które pozwoliły ułożyć tę opowieść
w niemal fabularny sposób. (KFF)

piątek 8 listopada / 18:30

Imago

Polska 2023, 113′

reżyseria: Olga Chajdas

scenariusz: Lena Góra, Olga Chajdas

zdjęcia: Tomasz Naumiuk

muzyka: Andrzej Smolik

obsada: Lena Góra, Mateusz Więcławek, Wacław Warchoł, Bogusława Schubert, Michał Balicki

Koniec lat 80. XX wieku, Wybrzeże. Stary ład, z jego szarością i sztywnym gorsetem zakazów
i nakazów, dogorywa. Nowy wciąż jeszcze się nie narodził. Ela, najmłodsza z dziewięciorga rodzeństwa, dopiero wchodzi w dorosłość, ale już wie, że w żadnym z tych światów się nie odnajdzie. Azyl dla swojej wyobraźni znajduje w trójmiejskiej kontrkulturze, zwłaszcza tej muzycznej. Dryfuje niesiona wiatrem marzeń i głodu życia, dopóki rzeczywistość się o nią nie upomni. (materiały producenta)

 sobota 9 listopada / 16:00

Nieproszony gość

(Nezvaný host)
Czechosłowacja 1969/1990, 22′
reżyseria: Vlastimil Venclík
scenariusz: Vlastimil Venclík
zdjęcia: Tomáš Procházka
muzyka:
obsada: Iva Šašková, Jiří Hálek, Pavel Landovský, Václav Kotva, Bohumil Koška

 

Walenie do drzwi przerywa miłosne igraszki młodego małżeństwa. Mąż otwiera drzwi i do mieszkania wpada potężnie zbudowany mężczyzna w kaszkiecie i z dużą walizką w dłoni. Od razu czuje się jak w domu. Gospodarz szuka pomocy u sąsiadów. Ku swemu przerażeniu odkrywa, że ​​inni lokatorzy też mają podobnych, nieznanych gości. (NFA)

Ucho

(Ucho)

Czechosłowacja 1969/1990, 95′
reżyseria: Karel Kachyňa
scenariusz: Jan Procházka, Karel Kachyňa
zdjęcia: Josef Illík
muzyka: Svatopluk Havelka
obsada: Radoslav Brzobohatý, Jiřina Bohdalová, Jiří Císler, Miloslav Holub, Milica Kolofíková

 

Latem 1952 roku zastępca ministra Ludvík z żoną Anną wracają z oficjalnego przyjęcia. Nie mogą znaleźć kluczy do domu. Kiedy Ludvík próbuje przeskoczyć furtkę, Anna orientuje się, że ​​jest ona otwarta. Odkrywa także inne niepokojące rzeczy. W domu nie ma prądu, nie działa telefon. Ktoś kręci się po ogrodzie. Ludvík wspomina rozmowy na przyjęciu, z których dowiedział się, że jego przełożony został aresztowany. Mężczyzna jest przerażony, gdy uświadamia sobie, że przyczyną zatrzymania ministra mógł być krytyczny raport, który współtworzyli. (NFA)

sobota 9 listopada / 22:30

Cenzorka

(Censor)

Wielka Brytania 2021, 84′

reżyseria: Prano Bailey-Bond

scenariusz: Prano Bailey-Bond, Anthony Fletcher

zdjęcia: Annika Summerson

muzyka: Emilie Levienaise-Farrouch

obsada: Niamh Algar, Michael Smiley, Nicholas Burns, Vincent Franklin, Sophia La Porta

 

Wielką Brytanię zalewa fala morderstw. Według władz wzrost przestępczości ma związek z „video nasties” rozpowszechnianymi na nielegalnych kasetach VHS. Enid, skrupulatna cenzorka, której zadaniem jest wycinanie najbrutalniejszych scen z filmów, pracuje z zaangażowaniem
i poświęceniem. Pewnego dnia trafia na film, który jest jednocześnie niepokojący i dziwnie znajomy. Widzi w nim swoją siostrę, która zaginęła dawno temu. Chęć odkrycia prawdy zawiedzie ją w najmroczniejsze zakamarki podziemia filmowego, a obsesja na skraj załamania nerwowego. (materiały dystrybutora)

niedziela 10 listopada / 10:00

 

Moje ulubione ciasto

(Keyke mahboobe man)

Iran/Francja/Szwecja/Niemcy 2024, 97′
reżyseria: Maryam Moghaddam, Behtash Sanaeeha
scenariusz: Maryam Moghaddam, Behtash Sanaeeha
zdjęcia: Mohamad Haddadi
muzyka: Henrik Nagy
obsada: Lily Farhadpour, Esmail Mehrabi, Mohammad Heidari, Melika Pazouki

 

Po śmierci męża i wyjeździe córki do Europy siedemdziesięcioletnia Mahin czuje się osamotniona. Kobieta marzy o tym, by jesień życia spędzić u boku kogoś, z kim mogłaby dzielić radości i troski dnia codziennego. Podczas jednego ze spotkań przyjaciółki przekonują ją, by chociaż spróbowała dać sobie jeszcze jedną szansę na miłość. Dowiedziawszy się, że starszy taksówkarz o imieniu Faramarz również jest samotny, Mahin postanawia zaprosić go do swojego domu i spędzić razem wspaniały wieczór. (materiały dystrybutora)

 niedziela 10 listopada / 12:30

 

The Palace

Włochy/Polska/Szwajcaria/Francja 2023, 113′

reżyseria: Roman Polański

scenariusz: Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Ewa Piaskowska

zdjęcia: Paweł Edelman

muzyka: Alexandre Desplat

obsada: Oliver Masucci, Mickey Rourke, Fanny Ardant, John Cleese, Joaquim de Almeida

W ekskluzywnym hotelu w szwajcarskich Alpach egzotyczna mieszanka zamożnych gości, rozpieszczanych przez obsługę hotelową, stawia czoła ostatniemu dniu mijającego milenium. Niektórzy boją się końca świata, inni nie mogą doczekać się świtu nowej, wspaniałej przyszłości.

Twórcy filmu przeplatają wątki, czarny humor, zestawienia absurdu i zadziwiających konkluzji. Ale także chwile nostalgii za światem, który w ostatnich godzinach XX wieku kierował się jednak logiką i racjonalnym optymizmem co do własnej przyszłości. (materiały dystrybutora)

niedziela 10 listopada / 16:00

Myślenie magiczne

Polska 1990, 20′

reżyseria: Jerzy Wojciech Ziembicki

scenariusz: Jerzy Wojciech Ziembicki

zdjęcia: Cezary Makowski, Stanisław Szabłowski, Jan Wojciechowski

muzyka: Danuta Zankowska

Opowieść cenzora o oficjalnych i niepisanych zasadach funkcjonowania cenzury w PRL-u opatrzona ujęciami i zdjęciami archiwalnymi. W ich wyborze i sposobie prezentacji ujawnia się ironiczny stosunek twórców do wypowiedzi bohatera. Film zrealizowany w roku likwidacji Głównego Urzędu Kontroli Publikacji i Widowisk. (WFDiF)

 

Ucieczka z kina „Wolność”

Polska 1990, 87′

reżyseria: Wojciech Marczewski

scenariusz: Wojciech Marczewski

zdjęcia: Jerzy Zieliński

muzyka: Zygmunt Konieczny

obsada: Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska, Piotr Fronczewski, Władysław Kowalski

W kinie „Wolność” podczas seansu filmu „Jutrzenka” aktorzy na ekranie ożywają i zaczynają rozmawiać z publicznością. Władze są bezradne wobec tej sytuacji. Przybywa cenzor, dawny krytyk literacki. Granica między fikcją a rzeczywistością zaciera się. Mężczyzna rozmawia z Małgorzatą, która przypomina mu o jego dawnych wartościach i uświadamia, że rola cenzora go zniewala. Decydenci chcą zniszczyć kopię „Jutrzenki”, a cenzor wchodzi do filmu, by temu zapobiec. Spotyka bohaterów, których kiedyś cenzurował, i przechodzi duchową przemianę. (FPFF)