współKongres Kultury | debata „Edukacja kulturowa: jak zmienić szkołę?” 

 

Marta Jankowska, która pracuje w biurze programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK oraz w Szkole Podstawowej nr 49 w Gdańsku, wzięła udział w debacie pt. „Edukacja kulturowa: jak zmienić szkołę?”. Debata była częścią współKonkregu Kultury organizowanego przez Narodowe Centrum Kultury, który odbył się w Warszawie w dniach 7-9.11.2024 r.

W debacie wzięli udział również: Joanna Leśnierowska, Paulina Piechna-Więckiewicz (Wiceministra w MEN), Mateusz Ryczek, Agata Skórzyńska oraz Maciej Frąckowiak (prowadzenie).

Relacja Marty Jankowskiej: 

Dziś miałam przyjemność uczestniczenia w panelu „Edukacja kulturowa: jak zmienić szkołę?”, który odbył się w ramach warszawskiego Współkongresu Kultury 2024.

Dano mi szansę (dziękuję Barbara Frydrych) podzielenia się moim doświadczeniem. Doświadczeniem nauczycielki i przedstawicielki biura programu Edukacja do Kultury. Gdańsk.

Bardzo starałam się odejść od górnolotnych idei i podejść do tematu pragmatycznie (pozytywizm mam we krwi). Pokazać, że już teraz mądra edukacja oparta na rozwijaniu kompetencji dzieciaków i młodzieży, budowaniu ich sprawczości, wspieraniu ich kompetencji odbiorczych, ale także dawaniu przestrzeni do ekspresji twórczej jest możliwa. Mamy na to przestrzeń w szkołach i przedszkolach, co więcej tego typu działania są wpisane w podstawę programową (sic!).

W Gdańsku mamy dodatkowe szczęście – program EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK, a w nim gotowe materiały z zakresu edukacji kulturalnej (artystycznej) i kulturowej (także międzykulturowej).

Nie mówiłam o dalekich ideach, mówiłam o mojej codziennej pracy:

👉 prowadzeniu warsztatów opartych o materiały EDK z dzieciakami w szkole w ramach lekcji w klasach wielokulturowych;

👉 pracy w fantastycznym zespole w biurze programu EDK – cyklicznych spotkaniach z grupą nauczycielską (w ramach projektu KreatywnaPedagogika)oraz edukatorami i edukatorami z gdańskich instytucji kultury, wspólnym tworzeniu materiałów i promowaniu ich;

👉 o tym jak wielką wartością jest wsparcie samorządu (dzięki Monika Chabior).

Jestem przekonana, że mądrze wdrażane działania z zakresu edukacji kulturalnej i kulturowej to nie jakiś dodatek do edukacji, to jej fundament. Fundament budowania kompetentnego, sprawczego, krytycznie myślącego, refleksyjnego, twórczego, innowacyjnego, empatycznego społeczeństwa obywatelskiego. Fundament mogący stać się spoiwem społeczności szkolnej.

Dobrze jest robić to, w co się wierzy. A ja wierzę, że edukacja do kultury to wspaniałe, uniwersalne narzędzie, które może JUŻ DZIŚ zmienić szkołę na lepsze. Mam na to dowody.