Nowy i bezpłatny podręcznik do audioedukacji jest już dostępny!

Hałas powoduje obniżenie koncentracji, a nawet ubytek słuchu. Zwłaszcza u dzieci, które przez dziesięć miesięcy każdy dzień spędzają w pełnej odgłosów szkole. Duże natężenie tonów, dźwięków, nadużywanie tabletów, smartfonów, komputerów, powoduje utratę koncentracji i zaangażowania. Jak zatem nauczyć się słuchać? Na to pytanie odpowiedziała Fundacja Audionomia, która właśnie opublikowała pierwszy bezpłatny podręcznik do audioedukacji dla szkół.

– Od wielu lat zajmujemy się słuchaniem ludzi. Zawodowo i prywatnie – mówi Magda Świerczyńska-Dolot, reportażystka dźwiękowa, współzałożycielka Fundacji Audionomia. – Czy umiemy słuchać? Niekoniecznie, nasze otoczenie uczy nas raczej jak mówić i nadawać, ale nie słuchać, co widać choćby w rozmowach z drugim człowiekiem. Wszystkie jesteśmy mamami. Obserwując, jak bardzo negatywnie hałas wpływa na dzieci, postanowiłyśmy coś zmienić. Tak powstał nasz podręcznik, swoiste kompendium wiedzy dla nauczycieli na temat audioedukacji, który pomoże dzieciom i młodzieży w głębszym i bardziej świadomym odbieraniu otaczającej ich rzeczywistości – dodaje Kinga Sygizman – współautorka książki „Słuchaj, aby zrozumieć” dla nauczycielek i nauczycieli. 

Nie jest tajemnicą, że problem hałasu widoczny jest szczególnie w szkołach. Jak zaznacza Mikołaj Jarosz, prezes Stowarzyszenia „Komfort Ciszy”, na szkolnym korytarzu podczas przerwy w tzw. „typowej podstawówce” poziom natężenia dźwięków wynosi aż ok. 85 dB. Dla porównania, lądujący samolot pasażerski, tuż przy granicy lotniska wytwarza dźwięk o poziomie ok. 80 dB i to tylko wciągu tych 2-3 sekund, kiedy przelatuje nam nad głową. 

– Przebywanie w głośnym otoczeniu skutkuje rozdrażnieniem, pogorszeniem koncentracji oraz przyspieszonym zmęczeniem. Przeprowadzone przez nas badania wskazują zaś na związek pomiędzy poziomem hałasu a skłonnością do wzajemnej agresji. Nic więc dziwnego, że dzieci od najmłodszych lat szukają ucieczki od wysokich decybeli – zaznacza ekspert.

Uczniowie coraz częściej sięgają więc po słuchawki. Lecz nie zawsze po to, aby faktycznie czegoś wysłuchać w skupieniu, a raczej uciec od harmidru. Powracający trend słuchania warto jednak wykorzystać i właśnie to postanowiła zrobić Fundacja Audionomia.

– Zdajemy sobie sprawę z tego, że jeśli teraz nic nie zrobimy, za 15-20 lat będziemy mieli do czynienia ze społeczeństwem głuchym na świat i drugiego człowieka – przekonuje Katarzyna Michalak – reportażystka dźwiękowa, trzecia autorka podręcznika – To nie jest więc tylko książka, ale misja. Społeczne działanie, w które musimy się zaangażować wszyscy – nie tylko nauczycielki i nauczyciele, ale i rodzice, instytucje, media – dodaje.

Takiego podręcznika jeszcze nie było

Opracowany podręcznik jest więc skierowany do nauczycieli, rad rodziców, dyrekcji szkół podstawowych i przedszkoli. Zawarta w nim wiedza teoretyczna i zbiór praktycznych ćwiczeń (gotowych scenariuszy zajęć), a także zawarte propozycje słuchowisk i reportaży dźwiękowych, pomogą wprowadzić zajęcia z edukacji dźwiękowej zgodnie z treściami podstawy programowej. Autorki mają nadzieję, że przekazanie wiedzy i narzędzi edukatorom pomoże w uświadomieniu, jak ważna jest audioedukacja od pierwszych lat nauki.

– Chcemy sprawić, aby uczniowie zrozumieli siłę dźwięku, zawarte w nim informacje, np. plany dźwiękowe, audioscenografię, ruch, ekspresję, ale także bogactwo akustyki, które uwrażliwi ich na własną wypowiedź i wypowiedź konstruowaną przez innych. Co za tym idzie, pomoże w zbudowaniu szacunku do siebie i innych – podkreśla Kinga Sygizman. 

Podręcznik zostanie darmowo dostarczony do 3000 edukacyjnych placówek publicznych w Polsce. 

Jak zdobyć podręcznik? 

Aby otrzymać bezpłatny egzemplarz, wystarczy zapisać się do newslettera Fundacji Audionomia. Uzupełnieniem podręcznika jest audiobiblioteka, którą nauczyciele znajdą na portalu www.audionomia.pl w zakładce „dla nauczycieli”. Każdy chętny nauczyciel otrzyma również kod od Partnera – Audioteki, który uprawni do nieodpłatnego słuchania pięciu słuchowisk na platformie. 

W projekcie udział wzięli liczni eksperci i twórcy jak: Marcin Dymiter, Izabela Dłużyk czy Piotr Pawlak. Partnerem projektu jest Fundacja PZU.

O Fundacji Audionomia

Organizacja powstała w 2021 roku. Tworzą ją byli i obecni reportażyści dźwiękowi, a także badaczki gatunku reportażu oraz dokumentu artystycznego z całej Polski, m. in: Katarzyna Michalak, Magdalena Świerczyńska-Dolot, Bartosz Panek, Joanna Bachura-Wojtasik, Agnieszka Czyżewska-Jacquemet, Eliza Matusiak, Kinga Sygizman, Anna Dudzińska, Hanna Bogoryja-Zakrzewska, Wanda Wasilewska. Członkowie Zarządu oraz Rady Fundacji mają wieloletnią praktykę w pracy z opowieścią dźwiękową, z człowiekiem i jego emocjami.  Są laureatami wielu prestiżowych nagród w dziedzinie reportażu dźwiękowego, w tym najważniejszych wyróżnień światowych i europejskich, takich jak Prix Italia (radiowy Oscar), Prix Europa, Prix Bohemia, Premios Ondas czy Medalu Urti. Większość swojego zawodowego życia, słuchają świata i drugiego człowieka….

Sfinansowano ze środków Fundacji PZU  

Partner: 

Stowarzyszenie na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach – Komfort Ciszy
Fundacja Spiżarnia
Audioteka

Link do konferencji prasowej: