Artyści w gdańskich szkołach i przedszkolach,czyli o pilotażu interwencji i rezydencji artystycznych
W roku szkolnym 2024/2025, w ramach działań programu Edukacja do Kultury. Gdańsk, odbyły się pilotaże interwencji i rezydencji artystycznych w gdańskich szkołach i przedszkolach. Inicjatywy te pokazały ogromny potencjał współpracy środowisk artystycznych z placówkami edukacyjnymi. Już teraz możemy zdradzić, że działania te będą kontynuowane w roku szkolnym 2025/2026!

Pilotaż interwencji artystycznych – twórcze warsztaty
Pierwszym etapem naszych pilotażowych działań były interwencje artystyczne, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem. Otrzymaliśmy ponad 200 zgłoszeń od gdańskich przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych! W ramach tej inicjatywy odbyło się 12 bezpłatnych warsztatów, prowadzonych przez dwoje znakomitych artystów: Aurorę Lubos (edukacja taneczna) i Pawła Króla (edukacja plastyczna). Podczas 90-minutowych spotkań dzieci i młodzież miały okazję, by za pomocą języka sztuki wyrazić siebie, rozwijać kreatywność, budować sprawczość i wspierać dobrostan grupy.
Aurora Lubos twórczo działała z:
- grupą II z Przedszkola nr 86 w Gdańsku,
- klasą 1c ze Szkoły Podstawowej nr 47,
- klasą 5b ze Szkoły Podstawowej nr 16 w Gdańsku,
- klasą 8 z Szkoły Podstawowej nr 21 w Gdańsku,
- klasą 3f z X Liceum Ogólnokształcącego Dwujęzycznego w Gdańsku,
- klasą 2 z III Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku.
Paweł Król poprowadził warsztaty artystyczne z:
- grupą z Przedszkola nr 24 w Gdańsku,
- sześciolatkami z Przedszkola nr 2 w Gdańsku,
- klasą 2a ze Szkoły Podstawowa nr 2 z Oddziałami Sportowymi w Gdańsku
- klasą 3a ze Szkoły Podstawowej nr 49 w Gdańsku,
- klasą 6b ze Szkoły Podstawowej nr 50 w Gdańsku,
- klasą 2 z I Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku.





Pilotaż rezydencji artystycznych – pogłębiona praca z grupą
Kolejnym, bardziej zaawansowanym etapem programu był pilotaż rezydencji artystycznych. To cykl czterech spotkań z wybranymi grupami dzieci i młodzieży, oparty na diagnozie ich indywidualnych potrzeb. Celem było wypracowanie sposobu artystycznego wyrazu – czy to poprzez język tańca, czy sztuki wizualne. Grupy pracują twórczo pod okiem artystów, a finałem pracy każdej z grup jest pokaz.
Jedna z takich rezydencji odbyła się w Szkole Podstawowej nr 16 na Oruni, gdzie klasa 5C, pod okiem artystki-tancerki Aurory Lubos, przez cztery spotkania uczyła się, jak ciałem wyrażać emocje i budować zaufanie w grupie. Warsztaty były okazją do odkrywania możliwości ekspresji ruchowej i wspólnego tworzenia. Efektem tej pracy był dynamiczny flash mob, zaprezentowany przed oruńską biblioteką. Serdeczne podziękowania kierujemy do Pani Joanny Dunajskiej, która zaprosiła nas do swojej szkoły i umożliwiła realizację tego wyjątkowego projektu!
Rezydencja artystyczna prowadzona była również w I Liceum Ogólnokształcącym w Gdańsku przez artystę plastyka Pawła Króla. W ramach cyklu spotkań uczniowie mieli okazję do zgłębienia tajników sztuk wizualnych, rozwijania swoich umiejętności twórczych oraz poszukiwania własnego, artystycznego języka. W czasie rezydencji młodzież tworzyła plakaty-kolaże z okazji 80-lecia szkoły. Dziękujemy Pani Jolancie Manthey za zgłoszenie, dzięki temu realizacja działań w ramach programu EUKACJA DO Kultury.Gdańsk w I LO w Gdańsku była możliwa.









fot. Krzysztof Olechnowicz
Kontynuacja w roku szkolnym 2025/2026 – rusza nowy nabór!
Z radością ogłaszamy, że pilotażowe inicjatywy interwencji i rezydencji artystycznych będą kontynuowane w roku szkolnym 2025/2026! To dowód na to, jak wartościowe i potrzebne okazały się te działania. Artyści ponownie wejdą do gdańskich przedszkoli i szkół, by realizować kolejne (fantastyczne!) rezydencje artystyczne.
Nabór ruszy już we wrześniu! Śledźcie informacje na naszej stronie i włączajcie się aktywnie w program Edukacja do Kultury. Gdańsk! To wyjątkowa szansa, by zaprosić sztukę do Waszej placówki i dać dzieciom i młodzieży przestrzeń do twórczego rozwoju i ekspresji.